سوالات متداول بیمه مان 2


1- آیا برای کودکان زیر یک سال می توان پوشش های تکمیلی را خریداری نمود؟

خیر. برای کودکان زیر یک سال فقط پوشش اصلی (خطر فوت به هر علت) و حداکثر تا سقف یکصد میلیون ریال ارائه می گردد.

2- در چه صورتی هزینه انجام آزمایشات پزشکی به بیمه گذار برگشت داده میشود؟

درصورتی که شرکت بیمه بعد از مشاهده نتایج آزمایشات پزشکی و نظرات پزشک معتمد به این نتیجه برسد که صدور بیمه نامه به صلاح شرکت نبوده و درنتیجه از صدور بیمه نامه امتناع ورزد، هزینه پزشکی به حساب بیمه گذار عودت داده خواهد شد. ولی درصورت انصراف بیمه گذار هزینه پزشکی عودت داده نخواهد شد.

3- درصورت دریافت وام از محل اندوخته، سود آن چند درصد محاسبه خواهد شد؟

طبق آیین نامه شماره 68 بیمه مرکزی سود وام های دریافتی از محل اندوخته برابر نرخ سود فنی مورد عمل در محاسبه حق بیمه بعلاوه چهار درصد خواهد بود.

4- درصورت ارتکاب اشتباه در ثبت مشخصات استفاده کنندگان، به چه صورت می توان آنها را اصلاح نمود؟

اینکار با استفاده از صدور الحاقیه بدون بار مالی در هر زمانی به راحتی امکان پذیر است.

5- اتباع بیگانه برای خرید بیمه زندگی مان به چه مدارکی نیاز دارند؟

کلیه متقاضیان بیمه زندگی مان که جزو اتباع بیگانه می باشند باید حتما دارای مجوز اقامت و مجوز کار قانونی باشند. درغیر اینصورت این افراد نمی توانند تحت پوشش بیمه زندگی مان قرار گیرند.

6- درصورتی که فرد بیمه شده در کشور دیگری دچار حادثه گردد، تعهدات مربوط به بیمه زندگی مان درخصوص وی قابل اجرا می باشد یا خیر؟

بله. تعهدات بیمه گر به قوت خود باقی است.

7- تغییرات و اصلاحاتی در مفاد بیمه نامه صادرشده که دارای بار مالی می باشند به چه صورت قابل انجام است؟

این تغییرات با استفاده از صدور الحاقیه با بار مالی و پس از سپری شدن حداقل یک سال از تاریخ شروع بیمه نامه و بشرط پرداخت تمامی حق بیمه های سررسید شده تا آن روز، امکان پذیر می باشد.

8- در برخی از شهرستان ها شعب بیمه ایران فاقد مراکز درمانی و آزمایشگاهی طرف قرارداد می باشند. درصورتی که در سیستم برای صدور معرفی نامه انجام آزمایشات پزشکی وجود مرکز درمانی طرف قرارداد الزامی است. برای حل این مشکل چه راهکاری وجود دارد؟

معرفی نامه نیاز نیست. با مراجعه به مراکز درمانی دولتی یا تامین اجتماعی، آزمایشات و معاینات لازم را انجام داده و نظرات و نتایج را به بیمه گر ارائه می نماید. همکاران شعبه با استفاده از قسمت هزینه های متفرقه(سایر) این مبلغ را پرداخت خواهند کرد.

9- روش های پرداخت حق بیمه که بدون مشکل درحال حاضر در دسترس بیمه گذاران می باشند کدامند؟

حضوری از طریق پوزهای موجود در نمایندگی ها و شعب شرکت بیمه و همچنین با روش اینترنتی و از طریق موبایل بانک با شماره گیری *770*9698#

10- برای ویرایش فرم پیشنهادی که معاینه پزشکی دارد از چه طریقی باید اقدام شود؟

برای ویرایش فرم پیشنهاد قبل از ثبت نظر نهایی پزشک، با شعبه خود تماس بگیرید. توجه نمایید که بعد از ثبت نظر نهایی پزشک به هیچ عنوان امکان ویرایش وجود ندارد.

11- از سرمایه پوشش های تکمیلی ازقبیل امراض خاص، سرطان و … چندبار میتوان در طی قرارداد استفاده کرد؟

از پوشش تکمیلی سرطان و امراض خاص در طی قرارداد فقط یکبار و تا سقف سرمایه مربوط به آن پوشش برای همان سال، می توان استفاده نمود و بعد از استفاده سرمایه مربوط به این پوشش تا انتهای بیمه نامه صفر شده و بیمه گذار حق بیمه ای بابت این پوشش پرداخت نخواهد کرد. برای پوشش هزینه پزشکی در اثر حادثه، حداکثر تا سقف سرمایه پوشش هزینه پزشکی مربوط به همان سال بوده و تنها یکبار در سال می توان از آن استفاده نمود. ولی در سال های بعد هم در صورت بروز حادثه می تواند از این پوشش استفاده نماید.

12- آیا امکان تبدیل بیمه زندگی جامع به بیمه زندگی مان وجود دارد؟

خیر. فعلا امکان تبدیل مستقیم بیمه زندگی جامع به بیمه زندگی مان وجود ندارد. ولی بیمه گذار می تواند بعد از بازخرید بیمه نامه سابق خود، اقدام به خرید بیمه زندگی مان نماید. نکته منفی در این روش، به تعویق افتادن امکان دریافت وام از محل اندوخته تا بعد از دو سال از شروع بیمه نامه زندگی مان می باشد.

13- در مورد انواع مستمری قابل انتخاب در بیمه زندگی مان توضیح مختصری دهید؟

الف) مستمری مادام العمر :در این نوع مستمری بیمه گر متعهد می شود از تاریخ تعیین شده در بیمه نامه تا زمانیکه مستمری بگیر در قید حیات باشد، مبلغ مستمری را به وی پرداخت نماید.

ب) مستمری مدت معین :در این نوع مستمری بیمه گر متعهد می شود از تاریخ تعیین شده در بیمه نامه تا زمانیکه مستمری بگیر در قید حیات باشد و حداکثر تا پایان مدت مشخص شده مبلغ مستمری را به وی پرداخت نماید.

ج) مستمری قطعی :در این نوع مستمری بیمه گر متعهد می شود از تاریخ تعیین شده در بیمه نامه تا پایان مدت مشخص شده، مبلغ مستمری را به مستمری بگیر پرداخت نماید و در صورت فوت مستمری بگیر، مانده اندوخته بیمه نامه به طور یکجا به وراث قانونی مستمری بگیر به طور مساوی پرداخت می گردد.

د) مستمری قطعی و مادام العمر :این نوع مستمری تلفیقی از نوع الف و ج است.

14- آورده اولیه چیست؟

بیمه گذار می تواند علاوه بر حق بیمه مبلغی را بصورت اختیاری به عنوان آورده اولیه به بیمه گر تحویل دهد تا بدلیل مشمول سود 18 درصد شدن این مبلغ آورده اولیه، ارزش بازخریدی بیمه نامه خود را تقویت کند.

15- آیا درخصوص میزان سرمایه فوت در بیمه زندگی مان کودکان هم شرایط بزرگسالان را دارند یا خیر؟

برای کودکان زیر 7 سال محدودیت (حداکثر تا 200 میلیون ریال) وجود دارد. ولی برای افراد بیشتر از 7 سال هیچگونه محدودیتی درنظر گرفته نشده است.

16- ادامه پوشش ها از محل اندوخته به چه معنی است؟

زمانی که بیمه گذار حق بیمه خود را در سررسید و حداکثر تا یکماه پس از سررسید آن پرداخت ننماید، سیستم مبلغ حق بیمه مربوطه را از محل اندوخته بیمه گذار برداشت کرده و بیمه نامه کماکان معتبر بوده و تعهدات بیمه گر به قوت خود باقیست. در اینصورت هیچگونه جریمه دیرکردی نیز به حساب بیمه گذار منظور نخواهد شد.

17- فرق ستون ارزش بازخرید با ستون 22% چیست؟

در ستون ارزش بازخریدی محاسبات در 5 سال اول با سود فنی 18 درصد و در 5 سال دوم با سود فنی 15 درصد و برای مدت مازاد بر این 10 سال، باتوجه به آیین نامه های بیمه مرکزی اعمال گردیده و ستون ارزش بازخریدی به مدت 10 سال تضمین می باشد ولی ستون پیش بینی با نرخ 22% کل محاسبات با سود فنی 22 درصد انجام گردیده است.

18- پرداخت مستمری به چه صورت است؟ ماهیانه یا سالیانه؟

پرداخت مستمری بصورت سالیانه می باشد.

19- الحاقیه با بار مالی چه موقع فعال می شود؟

الحاقیه های با بار مالی پس از گذشت یکسال از تاریخ صدور بیمه نامه فعال می گردند و در سال اول بیمه ای امکان ثبت الحاقیه با بار مالی وجود ندارد.

20- پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه شامل چه کسانی نمی شود؟

پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه برای افرادی که شاغل بوده و بیمه گذار و بیمه شده شخص واحدی باشند ارائه می شود. بنابراین ارائه این پوشش برای افراد بیکار و همچنین بیمه شده های زیر 18 سال امکان پذیر نمی باشد.

21- نقص عضو و یا ازکارافتادگی کلی و جزئی دائم بیمه شده یعنی چه؟

منظور از نقص‌عضو یا ازکارافتادگی دائم (کلی یا جزیی) قطع، تغییر شکل و یا از دست دادن توانایی انجام کار عضوی از اعضای بدن است که به علت حادثه تحت پوشش بیمه‌نامه به وجود آید و حداکثر تا دو سال بعد از وقوع حادثه، بروز نماید و وضعیت دائم و قطعی داشته باشد.

در صورتی که ‌بیمه‌شده به علت وقوع یکی از خطرات مشمول بیمه دچار نقص عضو و یا از کارافتادگی دائم شود ‌بیمه‌گر متعهد است غرامت مربوطه را طبق شرایط این ‌بیمه‌نامه و ضمائم آن و جدول نقص عضو به شرح ذیل بپردازد.

موارد زیر نقص عضو و از کارافتادگی دائم کلی محسوب می‌شود و غرامت این موارد معادل صددرصد سرمایه بیمه‌شده خواهد بود.

نابینایی کامل و دائم هر دو چشم۲- از کارافتادگی دائم و کامل یا قطع دو دست، حداقل از مچ ۳- از کارافتادگی دائم و کامل یا قطع دو پا، حداقل از مچ ۴- از کارافتادگی دائم و کامل یا قطع یک دست و یک پا، حداقل از مچ ۵-از دست دادن هر دو پنجه‌ها ۶- قطع کامل نخاع ۷- ناشنوایی کامل و دائم هر دو گوش ۸- برداشتن فک پایین.

جهت اطلاعات بیشتر به آیین نامه شماره 84 بیمه مرکزی مراجعه شود.

22- درصورت نقص عضو در اثر حادثه آیا شخص علاوه بر پوشش مربوطه مشمول پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه و مستمری ازکارافتادگی هم می شود؟

درصورت وقوع حادثه و ازکارافتادگی کامل و دائم بیمه شده درصورت خرید تمامی پوشش های تکمیلی حوادث بیمه شده علاوه بر دریافت کل سرمایه پوشش غرامت نقص عضو از پرداخت حق بیمه معاف گردیده و به مدت 10 سال نیز مستمری سالیانه دریافت می نماید.

 23- پوشش فوت در اثر حادثه برای کودک 1 تا 7 سال چقدر است؟

تنها 1 برابر سرمایه فوت به هر علت

 24- اتباع خارجی برای استفاده از مزایای بیمه زندگی مان چه مدارکی نیاز دارند؟

مجوز اقامت، مجوز کار و گذرنامه. لازم به تذکر است کارت آمایش برای این منظور قابل قبول نمی باشد. همچنین زمانی که این افراد از کشور خارج شوند بیمه نامه به حالت تعلیق درخواهد آمد.

25- آیا کودک زیر یک سال نیاز به معاینه پزشکی دارد؟

ارائه گواهی سلامت از سوی پزشک متخصص کودکان الزامی است.

26- سود مشارکت چه موقع به بیمه نامه ها تعلق می گیرد؟

در پایان هر سال مالی بعد از تصویب در مجمع عمومی سالانه.